En helg i skogen

Eld

Nu ska jag berätta varför jag inte uppdaterat min blogg på en evighet...
Jag har nämligen spenderat helgen hos mina päron och julstökat en massa!
Vi (dvs jag och mamma) har två saker som vi gör varje jul, annars känns det fel,
det ena är att vi bakar tunnbröd i farmors bakastuga och det andra är att vi
stöper ljus med mormor och mostrarna hemma i mammas kök.
Det är så mysigt att ha dessa lite gammaldags traditioner, man får fylla både
frysen och ljusstakarna och sen kan man njuta och känna sig duktig hela julen ;-)

Lördagen ägnades åt att baka tunnbröd. Min tappra mor klev upp ca 05:30 för att
gå till farmor och tända upp i ugnen så den skulle vara varm när det blev dags.
Vid ca 10:30 satte vi igång lite smått och senflöt det på hela långa dagen.
Vi bakade ju för tre så det blev nog ca fem timmar som vi höll på tror jag!

Svägerskan Linda hade aldrig bakat förr i vuxen ålder och det syntes ju rätt
så väl på de första kakorna men sen blev det ordning även på henne ;-P 
Mamma och jag visade och resten av dagen gick det hur bra som helst!
Vi kavlade, gräddade, fikade och underhöll våra gäster om vartannat,
man får alltid räkna med att det kommer familj och byfolk som 
"har vägarna förbi" och då bjuder vi naturligtvis på provsmak!
(lite konstigt det där när farmor bor i utkanten av byn... ;-) )

Så här kan det se ut när man julbakar i Backen

Chivas skötte sig exemplariskt hela dagen så vi fick baka i lugn och ro!Han t.o.m städade efter oss, duktig hund!
Lindas första kaka, kavlad och klar för ugnen..   Skitsnygg eller hur?! :-DGräddad och knycklig. Den fick HELT oväntat bli en smak-kaka
Picka på, picka under, picka på, picka under.....sopa, sopa.....och skjuts in i ugnen!


Söndagen gick åt till en hel massa ljusstöpande.
Åter igen var kära mor uppe före tuppen, denna gång för att smälta stearinet
som fanns kvar från förra årets stöpning, plus en del stumpar från nerbrunna ljus.
Alla andra förberedelser var, som tur var, gjorda kvällen innan. Mamma klippte &
jag knöt vekar i soffan framför "Dansbandskampen", konstigt men rätt mysigt :-)

Mamma, jag och Linda ville ha lite fler ljus så vi körde en vända till efter maten,
jag har aldrig stöpt ljus så länge, vi var inte hemma förrän efter 21 den kvällen!

Så här kan det se ut när man stöper ljus i Backen

Tidningspapper är bra annars blir det stearin på golvetBlompinnar på ribbor och plattor med krokar = mycket bra hjälpmedel när man ska stöpa ljus!Nästa omgång
Bror Micke, moster Lena, mamma svägerskan Linda och mormorJag och svägerskan klippte och knöt vekar till nästa pass medan de första ljusen svalnadeLånga ljus på kylning i väntan på att kunna packas


Kommentarer
Postat av: Vera

Haft en bra dag =)?

2008-12-07 @ 18:21:01
URL: http://bergstrooms.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0